Gezonde voeding

Hoe kan je gezonde voeding stimuleren bij kinderen?

Veel ouders krijgen te maken met dat hun kind niet gezond eet of juist steeds wil snoepen. Voor kinderen is het niet goed om een grote hoeveelheid suiker binnen te krijgen. Ook al kan je aan de buitenkant niet altijd zien of het kind te veel suiker binnenkrijgt. Wat kan je doen om gezonde voeding bij je kinderen te stimuleren. Hieronder staan een aantal handige tips.

Tips om gezonde voeding te stimuleren:

  • Geef zelf het goede voorbeeld. Kinderen doen na wat ze zien bij hun ouders. Als je zegt dat je kind gezond moet eten maar zelf doe je dat niet neemt het kind dit niet aan. Het kind weet niet wat gezond eten is. Als jij zelf het goede voorbeeld geeft doet het kind dit na. Leg bijvoorbeeld uit wat gezond eten is, leg uit waarom het belangrijks is dat je water drinkt of eet bij het bijzijn van je kind als tussendoortje ook fruit en groenten.  
  • Maak gezond eten aantrekkelijk. Plezier is hierin erg belangrijk. Wanneer jij en je kind plezier gaan krijgen in het maken van gezond eten zal je eerder zien dat het kind het gaat eten/proeven.
  • Laat je kind helpen met koken. Als een kind mee mag helpen in de keuken laat je al op jonge leeftijd zien wat er allemaal komt kijken bij het klaarmaken van een maaltijd. Denk hierbij aan mee gaan naar de supermarkt of naar de markt. Zodra kinderen zelf bezig zijn met het eten gaan ze sneller proeven, hierbij kan je denken aan hoe iets proeft als het nog niet gaar is en hoe het proeft als iets wel gaar is.
  • Varieer met het eten. Variatie is heel belangrijks. Kinderen raken gewent aan bepaald voedsel. Zodra ze gewend zijn aan bepaald voedsel is dit moeilijker om te veranderen. Als je vaak hetzelfde eet leert het kind niet wat er nog meer is. Als je dan iets anders uitprobeert kan hier wrijving komen tussen jou en je kind. Dit komt omdat het kind dit niet gewend is en sneller zou zeggen dat ze het niet lussen. Variatie is verder ook belangrijks omdat je op deze manier verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Elk eten is anders samengesteld en is dus balgangrijk dat je niet steeds hetzelfde binnenkrijgt.
  • Heb geduld. Om iets nieuws te leren heb je geduld voor nodig, voornamelijk in het begin kan het stroef gaan. Ga dan vooral kijken wat jouw kind leuk vindt om te doen en leg daar je focus op. Als het niet in een keer lukt geeft dan niet op. Ook gezond eten kan je vergelijken met leren fietsen, zwemmen of lezen. Geduld en het blijven stimuleren is dus heel belangrijk.

Voeding tips voor een tussendoortje:  

  • Maak iets leuks van zijn boterham, bijvoorbeeld snij het in leuke stukjes of maak er een spelletje van.
  • Zorg voor afleiding bijvoorbeeld tablet of tv.
  • Maak het eten aantrekkelijk. Wanneer een kind het eten er lekker leuk uit ziet vinden, zal het kind dit sneller op eten. Zie hieronder een aantal leuke idee├źn om in het broodtrommeltje te doen.

Geschreven door: Emily

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *