Beweging stimuleren bij kinderen

Hoi allemaal,

Onze vrijwilligster Veerle heeft een informatief stuk geschreven over het nut van bewegen bij kinderen. Veel lees plezier. Wanneer ouders betrokken zijn bij beweegactiviteiten en hier thuis ook aandacht aan besteden, zijn kinderen gemotiveerder en bewegen ze ook binnen de opvang of op school makkelijker. Als ouder kun je het beweeggedrag van je kind op verschillende manieren positief beïnvloeden. Enkele tips:

  • Stimuleer bewegen met de juiste inrichting. De inrichting van je huis en tuin kan bewegen stimuleren. Een televisie op de slaapkamer stimuleert beweeggedrag bijvoorbeeld niet. Het aanbieden van speelgoed dat bewegen stimuleert, zoals een bal of een loopfiets, juist wel.
  • Wees enthousiast. Kinderen gaan meer bewegen als ouders enthousiast zijn over bewegen en dit dagelijks stimuleren. Bovendien is samen bewegen leuker dan alleen! Speel samen een potje voetbal of ga het bos in. Je kunt ook samen met je kind uitzoeken welke sport hij of zij leuk vindt en hem of haar een proefles laten volgen bij een sportvereniging in de buurt.
  • Geef het goede voorbeeld. Ouders zijn rolmodellen voor kinderen. Als je zelf het goede voorbeeld geeft door te sporten en bewegen is de kans dat kinderen dit gedrag overnemen groter. Dat geldt ook wanneer je bijvoorbeeld de auto laat staan en (samen met je kind) de fiets neemt naar het kinderdagverblijf of de school.
  • Doe dagelijkse activiteiten bewegend. Stimuleer je kinderen om lopend, met de fiets of op een andere wijze die bewegen stimuleert naar school, de kinderopvang of de supermarkt te gaan.

Beweegtips voor kinderen

  • Ga fietsend naar school.
  • Ga samen met je ouder(s) lopend naar de supermarkt.
  • Ga buitenspelen na school; potje voetballen of tikkertje spelen.
  • Ga samen met je ouder(s) naar het bos in het weekend.
  • Ga moes tuinieren.
  • Heb je een trampoline? Maak er gebruik van!

Sporten en bewegen

Beweegrichtlijnen 4 t/m 18 jaar

De Beweegrichtlijnen geven advies over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid.

Spierversterkende activiteiten: het trainen van kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de spieren, bijvoorbeeld met hardlopen, bootcamps en wave boarden.

Botversterkende activiteiten: het lichaam met het eigen gewicht belasten, bijvoorbeeld met trampoline- en touwtjespringen.

De Beweegcirkel

De Beweegcirkel helpt jou om anderen stapsgewijs te begeleiden en te stimuleren om meer te bewegen. Naast de beweegrichtlijnen die vertellen hoeveel beweging voldoende is, is de cirkel een praktische tool die anderen helpt meer beweging in hun dag te brengen. De cirkel bevat invuloefeningen en voorbeelden ter inspiratie. 

Ga voor de invulvellen van de Beweegcirkel naar https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/wp-content/uploads/2021/04/Invulvellen-Beweegcirkel-2021.pdf

Bevorderen van een gezond voedingspatroon

Door te weinig beweging, in combinatie met een verkeerd voedingspatroon, treedt bij steeds meer kinderen vanaf drie jaar overgewicht op.

https://www.wkof.nl/sites/default/files/Koken_maar_web_2017.pdf

Via de bovenstaande link kun je het kinderkookboek ‘Koken maar’ gratis downloaden. Hierin vind je tips, recepten, weetjes en raadsels.

Heel veel beweeg plezier en kook samen eens een gezonde maaltijd!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *