De voedingsdriehoek

Activiteit is geschikt voor alle leeftijden en is ook leuk om samen met je ouders/opvoeders/begeleiders te doen.

Ik ben een vrijwilliger bij Stichting LOEK@YOU. Ik begeleid hier de activiteit educatiemaatjes. Afgelopen week hebben we het bij de educatiemaatjes gehad over hoe je een gezonde leefstijl kan hebben. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de voedingsdriehoek. De voedingsdriehoek is een handig hulpmiddel om te kijken hoeveel je op een dag nodig hebt van verschillende etenswaren en welke etenswaren je nauwelijks nodig hebt. Dit is een leuke activiteit om met kinderen te doen. Je kan dit ook gemakkelijk thuis doen.

Op deze manier kan je zien dat bewegen het allerbelangrijkste is om gezond te blijven. Een kind heeft 60 minuten beweging nodig per dag. Denken jullie dat je de 60 minuten haalt? Zo niet, probeer jezelf dan aan te wennen om elke dag een stukje te gaan wandelen in het park of ga lekker buiten spelen. Alle vormen van beweging zijn goed, maar je moet dan ook wel echt bewegen.

Daarboven staat water. 1,5 liter water heb je nodig op een dag. Dit komt neer op ongeveer 8 glazen per dag. Thee is ook goed. Als het maar geen frisdrank of sap met veel suikers is. Verder zijn graanproducten en aardappelen belangrijk. Deze zijn zelfs belangrijker dan groente en fruit. Hadden jullie dit verwacht? Ik in ieder geval niet. 2-3 stuks fruit op een dag lijkt misschien veel, maar wat nou als je bij het ontbijt, bij de lunch en tijdens het vieruurtje fruit eet. Dan is het alleen een kwestie van onderhouden. De eetmomenten heb je toch al.

Van melkproducten zoals kaas en yoghurt heb je niet zo heel veel nodig en ook vlees, vis en eieren hoef je maar in beperkte mate te eten. Als laatste is het belangrijk dat je niet teveel boter op je brood doet. Boter is namelijk best vet. Je mag alleen snoepen of frisdrank drinken in het weekend. Ik geef toe het is best moeilijk ook voor mij, maar ik ga graag de uitdaging met jullie aan. Hoe lang kan je leven volgens de principes van de voedingsdriehoek en wat doe je als je per ongeluk toch dat snoepje op dinsdag pakt. Geen nood, we zijn allemaal maar een mens. Alleen ik wil jullie wel op weg helpen om een gezonde leefstijl aan te gaan. Daarom heb ik een instructie toegevoegd hoe je tuinkers kan zaaien. Tuinkers is een groente. We moeten 300 gram groenten per dag binnen krijgen en daarnaast zijn we ook even lekker in beweging.

Hieronder de instructie:

TUINKERS (LEPIDIUM SATIVUM) ZAAIEN OP WATTEN

Tuinkers kan je eenvoudig zelf zaaien, zodat je altijd een verse brood-topping of salade op kan vrolijken! Op watten groeit de tuinkers snel, binnen een week kan je al oogsten. Tuinkers kweken is daarom ook leuk om met kinderen te doen, juist omdat het zo lekker snel groeit en niet al te precies is.

Ik ben heel benieuwd hoe het zaaien van jullie tuinkers is gegaan. Laat vooral iets weten bij de reacties op facebook of op dit blog. Vergeet ook zeker niet je tuinkers te verzorgen, zoals in de instructie staat. En als je nou eens moeite hebt om gezond te leven, bedenk dan dat goed werk tijd nodig heeft. Je hoeft niet van de één op de andere dag een heel andere leefstijl aan te houden. Sterker nog, zo’n snelle verandering is slecht voor je lichaam en geest. Jouw lichaam en geest wil namelijk wennen aan het nieuwe voedings- en bewegingspatroon. Juist die kleine stapjes die je elke dag zet zoals: even buiten spelen, even een lekker stukje fruit, even dat snoepje pakken, maar dan de volgende dag dat snoepje toch laten staan, dat zijn mooie stapjes. Deze kleine stapjes zorgen ervoor dat jij op de lange termijn een gezonde toekomst tegemoet gaat.

Veel plezier bij het zaaien en vooral heel veel succes bij het gezonder gaan leven!

Tot de volgende keer,

Liefs,

Tessa, vrijwilliger van Stichting LOEK@YOU

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *